اخبار

توجه به بحث آموزش در حوزه صنعت چاپ بسیار جدی و مهم است

توجه به بحث آموزش در حوزه صنعت چاپ بسیار جدی و مهم است

تبریز-معاون دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: توجه به بحث آموزش در حوزه صنعت چاپ بسیار جدی و مهم است و ما از توسعه آموزش در این حوزه حمایت می‌کنیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، ایرج قره‌داغی در شانزدهمین جشنواره ملی صنعت چاپ آذربایجان‌شرقی که با حضور فعالان این حوزه در تالار خاقانی خانه فرهنگ تبریز برگزار شد، گفت: حمایت از جشنواره‌های چاپ از برنامه‌های پر اهمیت وزارتخانه است که آثار و برکات فراوانی دارد و در این برنامه تلاش می‌شود از بزرگان پیشکسوت و کارآفرینان و دیگر فعالان این عرصه خطیر تجلیل شود تا تأکیدی بر اهمیت تلاش بزرگان و جوانان و متخصصان این صنعت فرهنگی باشد.

وی با اشاره به اهمیت و جایگاه آموزش در این عرصه گفت: برنامه مهم دیگر بحث آموزش در کشور و ارتقا سطح علمی و انتقال تجارب اساتید و پیشکسوتان به نسل‌های جوان و شاغل در این صنعت است که در هر دو مورد ما حداکثر کمک‌های مادی و معنوی را در این موارد بکار بسته‌ایم.

وی به اهمیت اقتصاد فرهنگ نیز اشاره کرد و گفت: نکته‌ای که بسیار حائز اهمیت است بحث اهمیت اقتصاد فرهنگ است که باید به آن تاکید ویژه داشته باشیم، رونق و توانمندی صنعت چاپ و نشر یکی از مهمترین شاخصه‌های قدرت و بالندگی اقتصاد فرهنگ یک کشور محسوب می‌شود.

وی به آمار رسمی کشوری و استانی در این حوزه اشاره کرد و گفت: تعداد واحدهای چاپی و وابسته دارای پروانه فعالیت درکل کشور حدود ۸۰۰۰ هزار واحد هست که سهم آذربایجان شرقی ۴ درصد و با ۳۳۳ واحد رتبه پنجم کشور را دارد. البته برآورد می‌شود حدود ۵ هزار واحد صنفی غیر مجاز هم وجود داشته باشند یعنی جمعاً حدود ۱۳ هزار واحد صنفی در کشور فعال هستند.

قره‌داغی در ادامه با اشاره به آمار مربوط به ثبت سفارش، ترخیص و صادرات کالاهای فرهنگی طی شش ماه نخست سال جاری، گفت: ارزش رسمی ثبت سفارش واردات کالای چاپی در کل کشور با وزن حدود ۴۵ هزار تن کالای چاپی به ارزش حدود ۹۶ میلیون یورو بوده که سهم استان با ۱۲۷۲ تن و ارزش حدود دو میلیون و ۸۰۰ هزار یورو حدود ۳ درصد هست.

وی همچنین گفت: ارزش رسمی میزان ترخیص کالا در کل کشور با وزن ۱۳ هزار تن به ارزش حدود ۵۴ میلیون یورو بوده است که سهم استان با ۴۸۰ تن به ارزش ۱ میلیون و ۱۹۰ هزار یورو حدود ۲/۲ درصد هست.

وی گفت: تا اینجای کار وضعیت استان خوب هست یعنی نشان می‌دهد که واردات استان نسبت به سهم خود از واحدهای چاپی به میانگین کشور پایین هست و به این معنی است که گردش خوبی در درون استان جریان دارد. اما وضعیت صادرات که ارزش اظهار شده صادرات محصولات چاپی در کشور با حدود ۸۰۰۰ تن به ارزش حدود ۲,۰۰۰ میلیارد تومان بوده که استان آذربایجان شرقی با حدود ۲۰۰۰ تن به ارزش حدود ۱۰۰ میلیارد تومان ۵ درصد ارزش ریالی صادرات کشور و ۲۵ درصد ارزش وزنی کل صادرات کشور را به خود اختصاص داده است.

قره‌داغی تاکید کرد: تحلیل این آمار هم نشان می‌دهد که استان آذربایجان شرقی در زمینه صادرات محصولات چاپی هم نسبت به سهم واحدهای چاپی در تراز کل کشور جلو تر است.

وی این موفقیت را به فعالان صنعت چاپ و نشر کشور و مدیران اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تبریک گفت.

در این آئین از پیشکسوتان و فعالان حوزه چاپ استان تجلیل شد.

 

 

منبع خبر گزاری مهر

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *